جدیرترین اخبار :
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
  • نشست حمیرا ریگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با هیأت راه آهن افغانستان
  • تحکيم و توسعه روابط اقتصادی پایدار
  • دستور پزشکیان به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ اولویت‌های دولت تعیین شد

چابهار به کانون نوین و اصلی تجارت در ایران و آسیای میانه تبدیل می‌شود

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/12/23 | تعداد بازید :2010
معاون بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت‌های بالقوه در حال تبدیل شدن به یک کانون نوین، تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار حسین شهدادی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: قدرت های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در چابهار سرمایه گذاری می کنند و هم اینک این امر با دستورات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داده و این روزها چابهار آینه تمام‌نمای تحقق آرمان‌های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط در منطقه تغییر کرد بویژه با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه ها به ایجاد و توسعه بندر چابهار معطوف شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر چابهار قبل از انقلاب یک بندر ساده و فاقد منطقه آزاد در جنوب شرق ایران بود به طوریکه بیشتر نیروهایی که در این بندر بویژه در بخش درمان وجود داشتند متعلق به کشورهای همسایه و آسیا بود.

وی ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب و اجرای فرامین امام راحل(ره) برای داشتن یک کشور مستقل و توسعه یافته توجه به همه نقاط ایران توسط دولت ها زیر سایه امام و رهبری انجام گرفت به گونه‌ای که امروز شاهد پیشرفت و گسترش در همه جای این سرزمین هستیم.

شهدادی بیان کرد: شکوفایی و بهره برداری از ظرفیت‌های بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت و گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن ۲مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشورهای آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای همه اقشار شرایط را برای تربیت نیروی انسانی بومی فراهم کرده و امروز از سایر کشورها برای کار و درمان به چابهار مهاجرت و سفر می کنند.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: شرایط استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۶۲ عملیات احداث بندر چابهار شروع و در سال ۶۳ به بهره‌برداری رسید افزود: به دلیل دور بودن این بندر از تیررس جنگنده های عراقی و بمباران بنادر امام خمینی(ره) و بندرعباس توسط عراقی ها، اهمیت بندر این منطقه به عنوان یک بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد افزایش یافت و کشتی های تجاری بویژه کشتی های حامل کالاهای اساسی رهسپار این منطقه جهت تخلیه شدند.

شهدادی بیان کرد: در سال های جنگ بندر چابهار به عنوان یک بندر کاملا ایمن جهت تخلیه و واردات کالاها مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بندرچابهار در دوران ابتدای انقلاب تصریح کرد: این بندر در چهار دهه گذشته فراز و نشیب زیادی داشت و در سال‌های اولیه انقلاب با توجه به جنگ تحمیلی این بندر تاسیس و عملیاتی شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اواخر دهه دوم انقلاب مطالعات طرح های توسعه ای بندر چابهار انجام و در دهه سوم عملیات اجرایی آغاز شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سواحل افزود:در سال ۱۳۹۶ اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار افتتاح شد و با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه این بندر از اولویت‌های ملی کشور بوده است.

شهدادی تصریح کرد: هم‌اینک بندر چابهار با درافت ۱۶.۵ متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده های تخلیه غلات است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در بندرچابهار اظهارداشت: از جمله مهمترین اقدامات در این بندر استخدام نیروهای متخصص و اکثرا بومی در زمینه دریایی و بندری در قالب ساختار اداری آن بود.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با سرمایه گذاری افزون‌بر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های با درافت ۱۶.۵ متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه های بندری ( انبار رو باز و رو بسته – محوطه های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه های توسعه ای در بندر، ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه از جمله این موارد در این سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: همچنین بندر به جرثقیل های مدرن ساحلی جهت تخلیه و بارگیری کالاها و دستگاه‌های مکنده جهت تخلیه و بارگیری غلات تجهیز شده است.

شهدادی عنوان کرد: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶ و ادامه فعالیت در راستای بهره برداری از فازهای بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.

وی گفت: هم‌اینک بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از لحاظ جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی(ره) و شهید رجایی قرار دارد و ۲۰ درصد از کالاهای اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می شود.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل